Gratis promotie
Er zijn genoeg promotiekanalen die niets kosten. Denk maar eens aan alle mogelijkheden om via social media je naamsbekendheid te vergroten. E-mails versturen, blogs schrijven en artikelen produceren op een artikelensite. Het oppeppen van LinkedIn en andere social media kanalen, een pakje visitekaartjes in de jaszak. Heb je toevallig een winkel? Promoot het product wat je verkoopt door het op straat uit te delen door het buurmeisje. Mensen waarderen het kleine blokje kaas en komen na het winkelen terug voor een pond.Kerstpakket
Met kerst in het vizier is het weer nadenken wat te doen voor het personeel. Nu wil het dat december al een dure maand is voor ondernemers dus bezuinigen is geen gek idee. Kerstpakketten via de bekende bedrijven kan, maar zelf doen is toch voordeliger. Zelf heb je ook wel behoefte om jouw medewerkers een persoonlijk kerstpakket aan te bieden in plaats van iedereen hetzelfde.
Uit onderzoek blijkt dat mensen een pakket met levensmiddelen eigenlijk het meest waarderen. Dat pakket mogen de medewerkers min of meer zelf samenstellen tot een maximaal bedrag. Vooraf kunnen mensen aan de hand van een lijst artikelen aanstrepen die zij graag in het kerstpakket willen. De meest gekozen artikelen komen in het pakket.
Het lijstje ziet er als volgt uit:
- wijn of andere alcoholhoudende drank
- vruchtensap in fles
- ingemaakt fruit in blik of pot
- lekkere hartige hapjes verpakt in blik (tonijn, rode zalm, kaviaar, noten, worstjes, Pesto, ragout, enzovoorts)
- noten, zoutjes
- chocola
- kerstkransjes
- mandarijnen
- blikje croissants om af te bakken
- verpakte olijven
- thee
- toastjes
- luxe koekjes
- bonbons
- snoep
- kerstbrood
Via de groothandel worden de artikelen besteld. Een mooie duurzame tas met bedrijfslogo wordt de verpakking. Gevraagd wordt dat de medewerkers de boodschappen voortaan met die tas doen. Voor een budget van €25 per medewerker wordt de fiscale vrije ruimte niet overbelast. Hetzelfde kerstpakket kan gebracht worden naar de vaste klanten. Zo’n tas wordt zeker gewaardeerd en als ze de tas onder de kerstboom zetten is dat gratis reclame.
Ondernemen is reclame maken, jezelf promoten. Maar ook een ander wat gunnen. Dat is toch de kerstgedachte.