De helft van de MKB'ers zet kostenbesparingen bovenaan de agenda
Energie- en vervoerskosten door MKB gezien als beste besparingenOndanks recente positievere economische signalen staan kostenbesparingen ongekend hoog op de agenda van Nederlandse MKB-ondernemers. Dit blijkt uit de MKB-monitor uitgevoerd door energiebedrijf E.ON op basis van meningen van meer dan vijfhonderd beslissingnemers in het MKB. De helft van de ondervraagden geeft aan dat zij de laatse tijden meer met kostenbesparingen bezig zijn geweest. Dat het MKB het nog altijd zwaar heeft, blijkt ook uit het feit dat 39% van de ondernemers aangeeft continue bezig te zijn geweest met deze besparingen. De kosten waarop het beste kan worden bespaard zijn: energiekosten (39%), vervoerskosten (o.a. wagenpark: 11%) en vestigingskosten (8%).
Ondernemers kennen geen besparingsmoeheid
Dat ondernemers meer aan
kostenbesparingen zijn gaan doen, heeft ze nog niet besparingsmoe
gemaakt. Van de ondervraagden in de monitor is 61% het
niet eens met de stelling dat er sprake is van
besparingsmoeheid binnen de organisatie. Slechts 13% geeft aan dat dit
voor hen wel geldt. Zicht blijven houden op marktontwikkelingen kan
ondernemers daarbij helpen. Zo zijn steeds meer contracten flexibel of
per maand opzegbaar en is er een groeiend aantal initiatieven om via
samenwerking met andere lokale MKB’ers gezamenlijk diensten in te kunnen
kopen. Of we de crisis dan ook dit jaar achter ons laten? 17% denkt van
wel, terwijl 31% zeker weet dat de crisis nog zeker tot 2015 duurt.
Veranderingen in energievraag en -markt
Op het gebied van energie kan de aankomende jaren veel verandering worden verwacht. MKB’ers zijn zich hier ook bewust van, maar liefst 84% van de respondenten denkt dat er binnen vijf jaar veel in de energiewereld zal veranderen.
Voor ondernemers zijn ontwikkelingen op het gebied van led-technologie, spaarlampen en zonne-energie innovaties waarmee flink op de energierekening kan worden bespaard. De ontwikkelingen in de energiemarkt hebben ook invloed op energieleveranciers. Zij worden steeds vaker een meedenkende energiepartner, waar ondernemers met hun energie- en besparingsvragen terecht kunnen.
Toelichting op het onderzoek
Het onderzoek vond plaats in 2014 onder 503 Nederlandse MKB-organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van E.ON Nederland.