Ons moderne leven lijkt zich steeds vaker op 'de digitale snelweg' te bevinden: boodschappen, relaties, muziek, sociale contacten, e.d. Tegenwoordig kunnen we ook geld verdienen met... kopen. Sinds de reguliere detailhandel minder populair is geworden - gewone winkels hebben vaak hoge vaste lasten in vergelijking tot hun

internetvarianten - worden steeds meer diensten en producten via internet aangeboden. Om het aantrekkelijk te maken voor klanten, bieden sommige sites een zogenaamde
'cash back' mogelijkheid aan. Nu duidelijk is dat internetwinkels steeds meer bestaansrecht hebben, kan een deel van hun marge ook ten goede komen van de klant (en de daaruit volgende klantenbinding!). Veel webwinkels bieden al aantrekkelijke cashback-kortingen. Voorbeelden zijn:
Bol.com, Wehkamp en Dynabite. Dat gaat als volgt: veel webwinkels belonen bepaalde websites voor elke aankoop die zij uitbesteden bij een webwinkel. Hiervoor ontvangt deze website een bepaald bedrag, waarvan de klant die daar iets gekocht heeft op zijn beurt ook een gedeelte ontvangt. Dat is gunstig voor een klant en zo kan hij een aardig bedragje sparen.