Het Nibud raadt consumenten aan om tijdig hun uitgavenpatroon aan te passen om financiële zorgen te voorkomen.
Te weinig consumenten stappen over
Toch
stappen nog steeds veel consumenten niet over van aanbieder.
Veelgehoorde reden is dat consumenten door de bomen het bos niet meer
zien. Consumenten worden overladen met aanbiedingen, kortingen en
vergelijkingssites, maar het is lastig om te bepalen waar u moet
beginnen. Daarnaast is de vrees dat overstappen veel uitzoekwerk en
gedoe betekent. En dat is zonde. Want uit diverse onderzoeken blijkt dat
een Nederlands gezin gemiddeld zo’n euro 1.500 per jaar kan besparen
aan telecomdiensten, energie en verzekeringen. Dit zijn besparingen
waarvan u in het dagelijkse leven geen last hebt, want het wordt
goedkoper zonder op kwaliteit van de producten en diensten in te hoeven
leveren.
Besparing vooral mogelijk op energie, zorg en telecom
Uit
de eerste 1.000 bespaaradviezen blijkt dat het voor consumenten vooral
loont om kritisch te kijken naar specifiek de volgende drie producten:
het energiecontact, de zorgverzekering en het telefoon- en
internetabonnement. Met deze drie producten kan gemiddeld voor circa 2/3
de geadviseerde besparing gerealiseerd worden. Maar, voor elk
huishouden is de besparing anders. Consumenten wordt dan ook aangeraden
om zelf te kijken op welke producten zij het meest kunnen besparen.