66% van de Nederlanders maakt gebruik van de
collectiviteitkorting bij de traditionele zorgverzekeraar. Veel mensen
denken dat deze korting ervoor zorgt dat ze de laagst mogelijke premie
betalen. De collectiviteitkorting bedraagt gemiddeld slechts 5%. Stappen
deze consumenten over naar een internetlabel van hun huidige
zorgverzekeraar, dan zijn ze maar liefst 10% voordeliger uit. Hiermee
besparen consumenten gemiddeld 7 euro per maand. Dit komt neer op een
gezamenlijke besparing van 1 miljard euro per jaar.
Het aantal
consumenten dat het gemakkelijk vindt om hun verzekeringszaken online te
regelen neemt toe. Steeds meer zorgverzekeraars richten zich op deze
consument en starten een internetlabel. Sinds November 2011 maakt ook de
grote zorgverzekeraar (VGZ) bekend dat ze met een internetlabel start:
Blue. De premie van de basisverzekering van dit internetlabel is circa
10% goedkoper dan het aanbod van het hoofdmerk VGZ.
Besparingen
zijn niet alleen mogelijk door kritisch te kijken naar de
basisverzekering, veel mensen zijn ook in de aanvulling te uitgebreid
verzekerd. Voor gezonde mensen kan een hoger eigen risico en/of minder
tandartsdekking en aanvullende verzekering nog eens honderden euro
besparing opleveren.
Independer.nl houdt met de overstapmonitor
wekelijks de intentie bij van Nederlanders om over te stappen. Vorig
jaar stapten 5,5% van alle verzekerden over. Daarvan sloot 10% een
nieuwe zorgverzekering af. Dit jaar ligt dat
percentage waarschijnlijk veel hoger.
Bron: independer.nl